مشاعره "عُناب گل" در فراه برگزار شد
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

مشاعره "عُناب گل" در فراه برگزار شد

شهرفراه (پژواک،٣سرطان٩١): مشاعرۀ "عُناب گل" با اشتراک صدها تن به شمول شاعران و علاقمندان شعر و ادب امروز، در ولايت فراه برگزار شد.

عُناب؛ میوۀ شیرین و کم نظیری است که از حيث طبابت، برای بسیاری از امراض مفید میباشد.

این میوه، بنا بر ویژگی های خاصی که دارد، در فراه بسیار خوب رُشد و حاصل دهی داشته و از سالیان متمادی، سابقه دارد و به عنوان "سوغات فراهی" نیز مطرح است؛ مشاعره سالانۀ شاعران فراهی، به همين نام مشهور است.

اين مشاعره، امروز با اشتراک ٢٢ تن از شاعران فراه و حدود چهارصد تن از علاقمندان آن، در تالار گلچین شهر فراه، به حمایت مالی مقام ولایت و دفتر PBGF (بودجۀ دولت بر مبناى عملکرد) برگزار شد.

شاعران؛ اشعار شانرا پيرامون واقعيت هاى عینی جامعه، فساد اداری و نابسامانی هايی که کشور  دچار آن است، به خوانش گرفته شده و از سوى علاقمندان با کف زدن ها، تشويق گرديد.

داکتر عبدالله جان مسکینیار، یکتن از شاعران، به  آژانس خبرى پژواک گفت که  در فراه، شاعران زیادی هستند که مجموعه های شعری برای چاپ دارند؛ اما به دلیل فقر اقتصادی نتوانسته اند که آنرا تا به حال چاپ نمایند.

وی افزود: "من اخیراً یک مجموعۀ شعری ام را تحت عنوان "وریښمین ټال" با پول و مصارف شخصی ام چاپ کردم، ولی اکثر شاعران این توان را ندارند."

فرید احمد ایوبی، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه که دراین محفل صحبت میکرد، گفت که سال اول، مشاعره عُناب گل را با اشتراک ١٨ تن در یک اتاق در ریاست اطلاعات و فرهنگ برگزار نمودند؛ اما حالا بسیار گسترده تر و باشکوه تر برگزار شده است.

به گفتۀ وى، مشاعره عُناب گل، اکنون در سراسر کشور مطرح است و فرهنگیان، وقتی نام عناب را میشنوند، فراه به یاد شان می آید.

در قسمتی از محفل، محمد رحیم اخلاقیار، یکتن از شاعران ورزیده، بخاطر زحماتش در ساحه رُشد شعر و ادب، و عبدالرحمن عظیمی یکتن از ورزشکاران فراه، توسط مسوولین انجمن مستقل علمی- فرهنگی همگان با اهداى تقدیرنامه ها، تشويق شدند.

عظيمى  درهجدهمين دور مسابقات جهانی آشی هارای کاراته که اخیراً در دنمارک داير شد، توانست مقام نایب قهرمانی جهان را از آن خود سازد.

اين پنجمین دور مشاعره "عُناب گل" با یکسال وقفه بوده که به ابتکار انجمن شاعران فراه (د هیواد ادبي ټولنه) در فراه برگزار ميشود؛ اين انجمن در سال ١٣٨٤ایجاد گردیده است.

عبدالرحمن ژوندی مسوول انجمن شاعران فراه و یکتن از شاعران به پژواک گفت: "سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی، نتوانستیم این مشاعره را برگزار نماییم."

وى افزود که انجمن شاعران فراه، هم اکنون ٥٠ عضو داشته و این نهاد، بخاطر حمایت از شاعران فعالیت مى کند.

ژوندى علاوه کرد که تا حال پنج مجموعۀ شعری شاعران عضو انجمن شاعران فراه، از طریق آنها و شمارۀ نهم مجله اوښکه(نشریه این نهاد) در بُرج سرطان سال گذشته چاپ گرديده، ولی شمارۀ نهم مجله به دلیل مشکلات مالی، از چاپ بازمانده است.

قابل ذکر است که مشاعرۀ  سالانۀ گل انار در کندهار، گل نارنج درننگرهار، درياى کنر در ولايت کنر، چنار در خوست، نښتر در پکتيا، گل بادام در زابل، سنځر (سنجد گل) در لوگر، گل سيب در ميدان وردگ و ريدى گل در  کندز نيز مشهور است.

در اين محافل، شاعران اشعار خود را به خوانش ميگيرند و در مورد تحکيم روابط فرهنگى بين هم صحبت ميکنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب